IMG 20180114 170626Jedna dvacet panelů se sedmi tisíci fotografiemi vytváří vůbec největší soubor, jaký kdy byl v Ateliéru Josefa Sudka vystaven. Zdálky působí esteticky jako dekorace. Zblízka je možné pozorovat dvaceti čtyř hodinový cyklus krajiny zachycený ve 352 záběrech. Rozlučka s výstavou tradičně školené fotografky, která má schopnost objevovat nové světy, proběhla v neděli 14. ledna. Navštívit ji však bude možné až do pátku 19. ledna 2018.

“Výstava je pro mě důležitá osobně, protože se s autorkou známe dvacet let a už jsme dělaly několik výstav. Jolana propojuje řadu perspektiv, má velký cit pro estetiku a formu a zároveň obrovský přesah. Citlivá data spojují časosběrný dokument s prvky autobiografie. Je pro mne stále záhadou, jak byly fotografie z kamerových systémů získány,” uvedla kurátorka výstavy Martina Pachmanová (na fotografii vpravo). Jde vlastně o jakési vrácení úderu veřejnému i utajenému okrádání o naše soukromí.

Fotografka sbírala podklady sedm let a procestovala kus České republiky. Výjevy jsou z přírodní krajiny, venkova i velkoměsta. Na některých fotografiích se objevuje sama autorka. Východy a západy slunce, rozmary počasí, prudké střídání sluncem vykreslené krajiny a neproniknutelné mlhy, náhodní kolemjdoucí. V každém panelu si můžete číst jednodenní příběh určitého místa.

Jolana Havelková se narodila 8. května 1966 v Kolíně. Vystudovala Institut tvůrčí fotografie v Opavě. Věnuje se klasické fotografii, konceptuálnímu umění, videoartu a tvorbě filmových dokumentů. Externě vyučuje kritiku fotografie na Univerzitě Purkyně. Působí také jako kurátorka a spoluorganizovala festival Funkeho Kolín.