Publicistika

V třetí části našeho seriálu, mapujícího online aktivity výstavních institucí, věnujeme zvláštní pozornost videozáznamům sdíleným na YouTube. Videozáznamy slouží nejčastěji k prezentaci expozic a dokumentaci doprovodných aktivit k výstavám  (rozhovorů, diskuzí, přednášek, komentovaných prohlídek).  V některých případech se videozáznamy stávají součástí náročnějších vzdělávacích projektů.

Zatímco na padesáté výročí úmrtí Josefa Váchala si loni vzpomnělo jen pár vesměs nestátních institucí, na jeho partnerku a žačku si kromě Egon Schiele Art Centra v Českém Krumlově nevzpomněl nikdo. Přitom i Anna Macková, která opustila tento svět ve věku dvaaosmdesáti let 4. května 1969, byla bezpochyby talentovanou malířkou a grafičkou a citlivou pozorovatelkou přírody.

V druhém pokračování našeho výběru online aktivit výstavních institucí se vedle internetu zaměřujeme  také na sociální sítě. Sociální média jako moderní platforma, která umožňuje institucím pružně reagovat na současnou situaci, poskytují dostatečný prostor nejen pro vlastní prezentaci, ale i pro realizaci nejrůznějších projektů. Přestože jsou výstavní prostory zavřené, virtuální prostředí dovoluje veřejnosti užít si výtvarné umění alespoň zprostředkovaně z pohodlí domova.

Vzhledem k dočasnému uzavření  muzeí umění a galerií, které si vynutila epidemie koronaviru, jsme začali mapovat výtvarné umění, dostupné na českých internetových zdrojích. Zpočátku jsme se zaměřili na prezentace stálých sbírek umění na webových stránkách hlavních domácích galerijních institucí. První naše zjištění přinášíme v této zprávě. Postupně se s Vámi podělíme o další výsledky hledání uměleckých děl na internetových zdrojích.

Říkali mu „doktor Jed“. Friedlieb Ferdinand Runge (1794–1867) byl německý analytický chemik, který mimo jiné vědecky prozkoumal účinky rulíku zlomocného na lidský organismus. V souvislosti s naším tématem – skrytými počátky abstraktního umění – nás však zajímají především tzv. Liesegangovy obrazce, poprvé popsané Rungem v padesátých letech 19. století.

Galerie Václava Špály představuje pozoruhodnou figurální sochařskou tvorbu Davida Moješčíka, významnou měrou inspirovanou učením a tělesnou kulturou jógy. Výstavu osobitého moravského sochaře střední generace můžete v pražské Špálovce navštívit do neděle 15. března.

Na nedávnou průřezovou výstavu české konstruktivistické tvorby navázalo Museum Kampa expozicí z díla Lubomíra Přibyla, kterou pod názvem Liniemi k prostoru připravila opět kurátorka Ilona Víchová. Výstavu, prezentující tvorbu jednoho z nejoriginálnějších představitelů geometrické abstrakce v poválečném českém umění, můžete navštívit do 22. března.

Výstavou Zdeněk Sýkora 100 připomíná Galerie Zdeněk Sklenář 100. výročí narození významného českého představitele geometrické abstraktní malby 20. století. Minimalisticky pojatá výstava tvoří pendant k loňské retrospektivní expozici umělce, pořádané v téže pražské galerii pod názvem Moje příroda. Aktuální výstavu můžete navštívit do 21. března.

Únor v pražských galeriích patří grafice. Zatímco v Obecním domě probíhá přehlídka soutěžních prací Grafiky roku 2019 a v Galerii Moderna prodejní výstava díla Vladimíra Boudníka, Galerie Hollar pořádá retrospektivu grafické tvorby Šimona Brejchy z období posledních patnácti let. Výstavu nazvanou Kompost můžete navštívit do neděle 1. března.

V posledním lednovém týdnu vyhlásila Nadace Hollar výsledky 26. ročníku soutěže Grafika roku, jediné celostátní akce svého druhu, která hodnotí grafická díla vytvořená v uplynulém roce. Současně udělila Cenu Vladimíra Boudníka za rok 2019 do rukou olomouckého grafika a pedagoga Ondřeje Michálka. Výstavu soutěžních prací Grafiky roku 2019 i laureáta Boudníkovy ceny můžete v pražském Obecním domě shlédnout do 29. února.