Výstava Český a římský král Václav IV. v Císařské konírně Pražského hradu představuje české gotické umění tzv. krásného slohu na přelomu 14. a 15. století. Současně připomíná kontroverzní osobnost krále Václava IV., který zaostal daleko za svým otcem po stránce morálních zásad, vladařské odpovědnosti i politických schopností, nikoli však jako stavebník, mecenáš a milovník umění. Výstava zahájená 16. srpna, v den 600. výročí panovníkova úmrtí, trvá do 3. listopadu.

V dnešní době konzumního hédonismu je naprosto nepředstavitelné, aby někdo zcela podřídil svůj život hromadění uměleckých knih. A přece historicky nedávno žil v Čechách člověk, který po celých pětatřicet let sám pro sebe tiskl krásné knihy v primitivních podmínkách své domácnosti. Jmenoval se Josef Portman a byl úředníkem a později knihovníkem v Litomyšli. Výstava Mánie Josefa Portmana, kterou pořádá Městská galerie Litomyšl v Domě U Rytířů do 8. září, představuje podivuhodný soukromý ráj – uměleckou sbírku a vydavatelský odkaz tohoto svérázného a v mnohém kontroverzního milovníka umění.

A Cool Breeze - sochy 21.století v Rudolfinu

A Cool Breeze výstava 17 současných umělců přináší výběr moderního figurálního sochařství. Socha 21.století není jen klasickým zobrazením postavy v jejím proporčním a estetickém smyslu. Stala se nositelkou individuálních pocitů, společenských témat vyjádřených vážně i s ironií. Na vystavených dílech oceňuji nejen myšlenku, ale i řemeslné zpracování mramoru (Athae Jaber), dřeva (Thomas Schutte), keramiky (Christian Holstad ), kovu (Georg Herold, Antony Gormley), kombinované techniky (Ron Mueck, Melik Ohanian, Isa Genzken, Paloma Varga Weisz, Roger Hiorns, Krištof Kintera, Frank Benson). Velmi povedená instalace v prostorách Rudolfina dáva prostor k vyznění každého díla. I když mě vystavená díla několikrát pobavila, nevyjařuje žádné z nich přímočarou veselost, čistou radost z bytí. Většinou spíše diváka znejistí svým nejednoznačným výrazem nebo naopak obličejem bez tváře.

Kultura novodobé umělecké knihy se u nás zrodila v období na sklonku monarchie a dosáhla nebývalého rozkvětu v letech mezi světovými válkami. Za éry komunismu byla zatlačena do šedé zóny či do podzemí, znovu se nadechla k životu v devadesátých letech a nyní opět chřadne – tentokrát kvůli nedostatku zájmu. Značka Ateliér Krupka však zůstává synonymem všeho, co s krásnou knihou souvisí – od výroby ručního papíru, přes ruční sazbu a tisk po umělecky originální a řemeslně dokonalé knižní vazby.

Galerie Věda a umění hostí pod názvem Božská moudrost, Boží příroda intelektuálně podnětnou mezinárodní putovní výstavu reflektující rosenkruciánské hnutí – nábožensko-filozofický proud, vzešlý na počátku 17. století z prostředí německého protestantismu a pokračující v různých podobách až do naší současnosti. Jádrem výstavy je soubor historicky unikátních a umělecky cenných rosenkruciánských knižních pramenů ze sbírky pořádající instituce – Bibliotheca Philosophica Hermetica v Amsterdamu. Výstavu v sídle Akademie věd ČR na Národní třídě v Praze je možné shlédnout do 29. června.

Magic Carpets je mezinárodní evropská platforma na podporu začínajících umělců, působících v oblasti sociálně angažovaného a společensky odpovědného umění (umění ve veřejném prostoru, komunitní umění, performance, dokumentární divadlo, online umění). ​K jejím členům patří Nadace Prague Biennale, která na přelomu května a června uspořádala v Praze festival Magic Carpets 2019 - Kompilace skutečností. Jednou z hlavních událostí festivalu byla místně specifická multimediální instalace v bazénu bývalých karlínských kasáren.    

Ve čtvrtek 30. května zahájila galerie Maldoror výstavu, prezentující tvorbu Oldřicha Hamery z období posledního roku. Pro znalce a obdivovatele umělce, proslulého především strukturální grafikou a monotypem, byla tato událost opravdovým zjevením, neboť odhalila dosud neznámou a radikálně novou podobu jeho díla. Na vernisáži byla konečně představena již dlouho očekávaná monografie Oldřicha Hamery z pera Evy Čapkové, která je rovněž kurátorkou aktuální výstavy i autorkou textu zdařilého katalogu. Expozici v Galerii Maldoror (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. h) je možné navštívit do 22. června.

Ve dnech 24.5. – 26. 5. 2019 se v Brně konal Animefest 2019, setkání fanoušků anime (japonského animovaného filmu) a mangy (japonského komiksu). Brněnské výstaviště tak i letos hostilo tuto nejstarší ­– a zároveň také největší – akci zaměřenou na japonskou popkulturu u nás. Letošní ročník Animefestu byl již šestnáctý v řadě a svým návštěvníkům nabídl pestrý program v podobě nejrůznějších přednášek, projekcí, workshopů a soutěží.

Letos tomu bude právě sto let, co se 29. září 1919 v Mistříně u Kyjova narodil Vladimír Vašíček, jeden z nejvýraznějších představitelů naší abstraktní malby druhé poloviny 20. století. Jeho charakteristický výtvarný projev se vyznačuje neobyčejnou energií spontánních linií a nelomených barev, spějící k osobitému kompozičnímu řádu. Sté jubileum umělcova narození připomíná výstava na Nové radnici v Brně i náš příspěvek s ukázkami malířského díla a jeho reflexe v řadách výtvarných teoretiků.

Otázka o podstatě umění zneklidňovala Josefa Váchala po celý život, což se otisklo do jeho rozsáhlého literárního díla i korespondence. Většina těchto stop má fragmentární, subjektivní a ironický charakter. Výjimkou je přednáška O umění, rukopis pravděpodobně z roku 1934, která představuje reflexi relativně ucelenou, objektivní a seriózní, byť nepostrádající nezbytnou dávku váchalovského sarkasmu. Odtud vybíráme dvanáct postřehů, které si bezmála sto let po svém vzniku uchovaly udivující aktuálnost.