Zprávy

umění online, Giotto: Oplakávání Krista (výřez)

 Ačkoli dveře našich muzeí umění a galerií zůstávají kvůli nařízení vlády uzavřené, moderní technologie nám otevírá cesty, jak se setkávat s výtvarným uměním i v době pandemie. Jednou z nich jsou virtuální přednášky k tématům (nyní nepřístupných) výstav a rozmanité online diskuze, věnované tvorbě vystavujících umělců i jiným otázkám výtvarného umění. Připravili jsme výběr z nejzajímavějších záznamů přednášek a diskuzí o umění na videu, které se ve virtuálním prostoru objevily v roce 2020 a na počátku letošního roku.

Galerie Jiřího Jílka v Šumperku odvádí již dlouhá léta nedocenitelnou práci tím, že systematicky vyhledává a představuje tvorbu pozoruhodných umělců, tvořících mimo současný mainstream a galeristy neprávem přehlížených. Takovým solitérním tvůrcem je i Šárka Hrouzková, vystavující pod názvem Rezivění své výtvarné práce založené na otisku zkorodovaných železných plechů.

Galerie umění nebudou jistě s radostí vzpomínat na rok 2020, kdy vlivem vládních nařízení musely na řadu měsíců uzavřít své prostory návštěvníkům a vzdát se realizace některých projektů. Nepříznívé vnější okolnosti loňského roku na druhé straně přivedly většinu výstavních institucí k intenzivnější a kvalitnější prezentaci svých aktivit ve virtuálním prostoru. Přinášíme reprezentativní výběr z nejzajímavějších virtuálních komentovaných prohlídek výstav realizovaných (a většinou nuceně uzavřených) v průběhu roku 2020. 

Galerie výtvarného umění v Ostravě připravila výstavu Dělník je smrtelný, práce je živá, která mapuje práci jako téma ve výtvarném umění od počátku 20. století až po současnost a prostupuje tedy napříč uměleckými směry a styly. Ačkoliv jsou nyní výstavní prostory GVUO pro veřejnost uzavřené z důvodu protiepidemických opatření,  výstavu je stále možné vidět. Expozice čítající přes 150 uměleckých děl (malby, kresby, plastiky, fotografie) od více než stovky umělců byla totiž zpřístupněna ve formě virtuální prohlídky.

Následkem protiepidemických opatření vlády zůstaly naše galerie o vánočních svátcích uzavřené a termín jejich opětovného otevření je v prvních dnech nového roku stále nejasný. Zatímco diskuse ekonomických dopadů lockdownu je v médiích na denním pořádku, o jeho dopadu na kulturní život a zvláště na působení galerií je slyšet málokdy. Přinášíme proto stanovisko ak. mal. Miroslava Kovala k uzavření galerií, vyjádřené v dopise adresovaném 20. prosince 2020 ministru kultury a ministru zdravotnictví.

Začátkem prosinceGalerie Villa Pellé uvedla výstavu Muzeum Lichožroutů – vstup vítaný!!! Jak název napovídá, hlavní roli zde hrají Lichožrouti ze známé knižní trilogie Pavla Šruta, kterou ilustrovala Galina Miklínová. Výstava je retrospektivou této umělkyně, pojatou netradičně, hravě a interaktivně. Expozice, která umožňuje návštěvníkovi vstoupit do světa, kde práce autorky žijí vlastním životem, potrvá do 28. března.

Ani stále přítomná a život svazující opatření proti pandemii nezabránila letos Česko-japonské společnosti uspořádat tradiční výstavu prací studentů kurzů kaligrafie a tušové malby Výstava nazvaná Ticho, která se o letošním adventu poprvé odehrává v prostředí internetu,  zve diváka ke zpomalení tempa, ztišení srdce a zklidnění mysli.

Palachův Pylon s plastikou Plamen

Již od počátku 70. let se tyčí před budovou Federálního shromáždění (nyní Novou budovou Národního muzea) v Praze nápadný třicetimetrový ocelový pylon. Poslanci zasedající v budově za minulého režimu neměli potuchy o tom, že přímo před okny jim stojí tajný pomník Janu Palachovi. Teprve letos 17. listopadu byl zrekonstruovaný pylon odhalen v původně zamýšlené podobě, včetně symbolické plastiky Plamen.

Již pět týdnů zůstávají dveře našich galerií a muzeí umění znovu uzavřeny v důsledku obnovených protiepidemických opatření. Podobně jako v období první vlny covidové pandemie  se výstavní instituce pokoušejí o přenesení svých aktivit do digitálního prostředí. V této souvislosti se u nás začíná výrazněji prosazovat nový fenomén, vyžadující pokročilou digitální technologii  – virtuální prohlídky výstav.

Na výstavě Pocta nejen fialové představila pražská galerie Nová síň malby Jiřího Černého, vyznačující se důrazem na smyslové opojení barvou. Výstava, prezentující umělcovu tvorbu z období posledních deseti let, byla 11. října předčasně ukončena vinou vládních protiepidemických opatření.

Museum Kampa připravilo výstavu nazvanou Olga Karlíková: Naslouchání. Jedná se o retrospektivu umělkyně, jež je spojována především se svými originálními výtvarnými záznamy ptačích zpěvů a dalších zvukových jevů. Expozice, představující dílo Karlíkové v plném rozsahu včetně  malby, textilního designu a ilustrací, bude otevřena do 8. listopadu 2020.

Po zhruba půlročním odkladu, způsobeném letošní pandemií covidu, dokončila Národní galerie Praha svůj hlavní projekt roku a 25. září otevřela v Paláci Kinských výstavu  Rembrandt: Portrét člověka. Expozice prací Rembrandta van Rijn a  jeho současníků a následovníků z českých i světových sbírek bude k vidění do 31. ledna 2021.

Galerie Bold představila výstavu nazvanou Lenka Černota: Vlčina, jejímž hlavním nosným tématem je přítomnost vlčího aspektu v uměleckém díle. Ať už jde o vlka skutečného či jen toho imaginárního, který se objeví v našich představách nebo dokonce toho, který se skrývá někde hluboko v nás. Výstava je otevřena do 3. října 2020.

Muzeum hlavního města Prahy v Domě U Zlatého prstenu představuje umělecký soubor Divadla Říše loutek u příležitosti 100. výročí jeho založení. Hlavním předmětem výstavy nazvané 100 roků Říše loutek jsou samotné loutky, ovšem v koncepci výstavy je pamatováno i na ty, kteří loutkám dávají život. Výstava je otevřena až do 31. ledna 2021.

V pátek 11. září zahájila Národní galerie Praha první ze dvou hlavních výstavních projektů roku – velkorysou retrospektivu malíře Mikuláše Medka (1926–1974) pod názvem Nahý v trní. Expozice ve Valdštejnské jízdárně představuje umělcovu volnou tvorbu, v Anežském klášteře jsou vystavena díla se sakrální tematikou a ve Veletržním paláci potom rozměrné realizace pro Československé aerolinie. Výstava bude otevřena do 10. ledna 2021.

Galerie v přízemí Novoměstské radnice na výstavě nazvané Jak dubové listí na Moráni šustí aneb Náš posvátný háj, co jinde nemaj představuje výtvarná díla inspirovaná keltskou tematikou a legendou o keltské minulosti oblasti kolem Karlova náměstí v Praze. Vystavujícími autory jsou členové spolku Lughnasadh a jejich hosté. Výstavu je možné navštívit do 30. srpna 2020.

Grafický kabinet ve Schwarzenberském paláci hostí výstavu nazvanou Leonardo inspirující, která sleduje odkaz umělecké osobnosti Leonarda da Vinci. Výstava přináší díla přímo vytvořená podle Leonardových předloh – ale i ta, která byla jeho tvorbou inspirována jen volně. Zcela netypicky pro tento výstavní prostor (v prvé řadě vyhrazený staršímu umění a starým mistrům) jsou součástí výstavy i díla z 19. a 20. století. Expozice bude otevřena do 18. října 2020.

Výstava Sen ve snu: Edgar Allan Poe a umění v českých zemích představuje projekt Národní galerie Praha, mapující reflexi tvorby amerického spisovatele Edgara Allana Poea v českém výtvarném umění. Dílo významného literáta 19. století odráží tvorba mnoha českých umělců, od klasiků až po nejmladší generaci. Výstava ve 4. patře Veletržního paláce bude otevřena do 22. listopadu 2020.

Opráski sčeskí historje jsou původně internetovým projektem. Vychází jako webkomiks již od roku 2012 a dlouhodobě se těší zájmu početné fanouškovské základny. Dočkaly se knižního vydání i karetní hry - a v době prázdnin budou k vidění i na půdě galerijní. Jejich současná výstava Opráski sčeskí historje s podtitulem Slavné české bitvy – výstava nejen k výročí bitvy na Bílé hoře, která se nachází v Malé galerii Villy Pellé, bude otevřena do 23. srpna 2020.

Výstava Z Torbole do Palerma představuje podoby italské krajiny, architektury a městských vedut, viděné očima českých umělců 19. století. Expozici, kterou v rámci 61. Výtvarného Hlinecka připravila kurátorka Šárka Leubnerová, můžete navštívit v Městském muzeu a galerii v Hlinsku do 20. září.