Anonymní autor článku Kniha jako umělecké dílo na portálu iUmění propaguje nákupy vzácných knih s investičním motivem. Přitom staví do jedné roviny produkci bibliofilských nakladatelství (Aulos, Teapot) a limitované luxusní edice dominantních nakladatelských domů (Taschen, Euromedia, Albatros). Příčinou záměny může být buď neznalost, anebo – pravděpodobněji – záměrná manipulace s fakty. Vyjasněme si jednou provždy podstatný rozdíl mezi autentickou uměleckou knihou a průmyslově vyráběným knižním fetišem pro snoby.

Otázka o podstatě umění zneklidňovala Josefa Váchala po celý život, což se otisklo do jeho rozsáhlého literárního díla i korespondence. Většina těchto stop má fragmentární, subjektivní a ironický charakter. Výjimkou je přednáška O umění, rukopis pravděpodobně z roku 1934, která představuje reflexi relativně ucelenou, objektivní a seriózní, byť nepostrádající nezbytnou dávku váchalovského sarkasmu. Odtud vybíráme dvanáct postřehů, které si bezmála sto let po svém vzniku uchovaly udivující aktuálnost.

Na závěr uplynulého roku obdařila Společnost Jindřicha Chalupeckého uměnímilovnou veřejnost výstavou pěti finalistů 29. ročníku ceny pro vizuální umělce do 35 let. Výstavě finalistů Chalupeckého ceny poskytují v posledních letech své prostory střídavě Národní galerie Praha a Moravská galerie v Brně. V roce 2018 připadlo pořadí na Veletržní palác Národní galerie, a proto o tradiční přehlídku nekritického mladého sebevědomí, málo skrývané tvůrčí nemohoucnosti a okázalých bezobsažných slov, zůstali Moravané dočasně ochuzeni.