Sakrální umění

Křížové cesty pod širým nebem byly v barokní době obvykle komponovány na principu propojení sochařských děl a architektury s přírodními i umělými krajinnými prvky v jeden estetický celek. Kalvárie na Ostrém u Úštěka, dílo italského architekta Ottavia Broggia z počátku 18. století, ztělesňuje v tomto ohledu nezaměnitelný genius loci barokní krajiny severních Čech.

Andělíček, poutní kaple Sv. Andělů Strážných u Sušice

Budování křížových cest v krajině pod otevřeným nebem, rozšířené v Čechách a na Moravě v průběhu 17. a 18. století, neskončilo s obdobím baroka, ale pokračuje i v naší současnosti. Doslova před pár lety vznikla v podhůří Šumavy umělecky pozoruhodná, originální křížová cesta, vedoucí na vrch Stráž u Sušice ke kapli Sv. Andělů Strážných.

Památník obětem zla v Plzni-Doudlevcích představuje jedinečnou oázu ticha, přerušovaného pouze zurčením vody, šuměním listí a hlasy ptáků.  Vedle anglického parku se vzrostlými stromy, rozmanitou nižší vegetací a jezírkem v sobě Meditační zahrada ukrývá také moderní kapli a originální křížovou cestu tesanou z pískovce, která je dílem sochaře Romana Podrázského.

V letech 1962-71 vytvořil Mikuláš Medek ojedinělý soubor maleb pro kostely v oblasti Moravského krasu, zahrnující oltář kostela Sv. Petra a Pavla v Jedovnicích, oltář kaple Božského srdce Páně v Kotvrdovicích a křížovou cestu v kostele sv. Josefa v Senetářově. Poslední práce je spojena s novostavbou moderního kostela, což je počin v éře komunistického Československa zcela nevídaný.