Recenze

Magic Carpets je mezinárodní evropská platforma na podporu začínajících umělců, působících v oblasti sociálně angažovaného a společensky odpovědného umění (umění ve veřejném prostoru, komunitní umění, performance, dokumentární divadlo, online umění). ​K jejím členům patří Nadace Prague Biennale, která na přelomu května a června uspořádala v Praze festival Magic Carpets 2019 - Kompilace skutečností. Jednou z hlavních událostí festivalu byla místně specifická multimediální instalace v bazénu bývalých karlínských kasáren.

Nová tvorba Oldřicha Hamery je zjevením: malba papírovinou ...

Ve čtvrtek 30. května zahájila galerie Maldoror výstavu, prezentující tvorbu Oldřicha Hamery z období posledního roku. Pro znalce a obdivovatele umělce, proslulého především strukturální grafikou a monotypem, byla tato událost opravdovým zjevením, neboť odhalila dosud neznámou a radikálně novou podobu jeho díla. Na vernisáži byla konečně představena již dlouho očekávaná monografie Oldřicha Hamery z pera Evy Čapkové, která je rovněž kurátorkou aktuální výstavy i autorkou textu zdařilého katalogu. Expozici v Galerii Maldoror (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. h) je možné navštívit do 22. června.

Na Zelený čtvrtek zahájila Národní galerie Praha výstavu Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře, mapující Šímovu tvorbu od počátků k době působení ve skupině Le Grand Jeu (1927-33), jejímž zakládajícím členem se v Paříži usazený český umělec stal. Stejnojmennou expozici představila na přelomu loňského a letošního roku Moravská galerie v Brně. Její rozšířenou pražskou verzi můžete navštívit ve Valdštejnské jízdárně do 28. července.

Oldřich Tichý – Úžas nad prostotou bytí

Je velkým povzbuzením, že i v současnosti, kdy nás oficiální umění zaplavuje jednak podbízivou popkulturou jednak agresivními ideologiemi, stále tvoří umělci, kteří nacházejí inspiraci v pozorování přírody a v promýšlení jejího řádu a jejích věčných rytmů. O tom, že pokora vůči stvořenému světu, nemusí vést k popisnému realismu, natož k imitaci skutečnosti, se můžete přesvědčit návštěvou výstavy Oldřicha Tichého, která probíhá do 18. května v galerii CREARS v Rožnově pod Radhoštěm.

Národní knihovna otevřela v Galerii Klementinum neobvyklou expozici nabízející pohled na historii a současnost svobodného zednářství v českých zemích. Autory výstavy i zapůjčiteli většiny exponátů jsou členové Lóže Národ, jedné z nejstarších dosud aktivních zednářských společností v Čechách, která právě slaví sté výročí svého založení. Výstavu s názvem Lóže Národ. Svobodné zednářství očima svobodných zednářů můžete navštívit do 19. května.

Neobvyklý úhel pohledu na otázku původu abstraktního umění otevřela mnichovská galerie Lenbachhaus na přelomu roku 2018 a 2019. Výstavou pod názvem Weltempfänger představila dílo tří umělkyň – Georgiany Houghton, Hilmy af Klint a Emmy Kunz, které inspirovány medijní kresbou dospěly nezávisle na vlivu uměleckých avantgard k abstraktnímu projevu.

Jan Blažej Santini Aichel – Geometrie posvátného prostoru

Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze otevřelo v Domě U Černé Matky Boží pod názvem Jan Blažej Santini Aichel. Geometrie posvátného prostoru neobyčejnou výstavu věnovanou velkému tvůrci sakrálních staveb v Čechách i na Moravě, který byl současně nejoriginálnějším představitelem evropské barokní architektury v záalpské oblasti. Vynikající expozici, bohatou na architektonické výkresy, fotografie exteriérů a interiérů i trojdimenzionální modely staveb, můžete shlédnout do 15. září.

Jan Švankmajer v kraji zkamenělin, achátů a spiritistů

Městské muzeum v Nové Pace připravilo výstavu s názvem Jan Švankmajer — práce na papíře a několik objektů. Expozice Švankmajerova díla poodhaluje souvislosti mezi fantazijním světem umělcových představ a krajinou Novopacka s jejími nalezišti zkamenělin a polodrahokamů i s její tradicí blouznivců a spiritistů. Výstava v Suchardově domě v Nové Pace trvá do 14. dubna.

Babylon Michala Škapy ve Ville Pellé

Zatím největší samostatná výstava Michala Škapy (nar. 1978) Babylon, konaná ve Ville Pellé 21. 11. 2018 – 27. 1. 2019, představila díla, která vznikla v posledním roce a půl. Škapa (aka Tron) umělecky vyšel ze streetartové scény nastupující v 90tých letech minulého století. Inspirace městem, jeho obyvateli, písmem jako svébytným vzkazem – barevnou šifrou v ulicích, je v jeho dílech stále přítomna. Stejně jako vrstvení a prolínání struktur, barev, motivů a materiálů.