Recenze

Muzeum umění Olomouc představuje pod názvem Rozlomená doba 1908–1928. Avantgardy ve střední Evropě výstavu moderního středoevropského umění v období dvacetiletí velkých historických, společenských i kulturních proměn. Velkorysá expozice byla realizována ve spolupráci s Mezinárodním centrem kultury v Krakově, Galerií města Bratislavy a Janus Pannonius muzeem v Pécsi. Výstava v Olomouci trvá do 27. ledna 2019. Poté se v průběhu následujícího roku představí v obměněné formě postupně v Krakově, Bratislavě a Pécsi.

Tož to kupte! Výstava „prezidentské” sbírky na Pražském hradě

Výstava s názvem Tož to kupte! TGM a sbírka umění pro Pražský hrad se zapojuje do série akcí k stoletému výročí vzniku naší republiky. Díla převážně českých výtvarníků vystavená v Císařské konírně Pražského hradu pocházejí z prezidentských sbírek výtvarného umění, které vznikly díky finančním darům, jež získal prezident Masaryk ke svým sedmdesátým narozeninám v roce 1920 a o deset let později ke svým osmdesátinám. Výstava probíhá do 9. prosince 2018.

Výstava s názvem Struktury v galerii Hollar připomíná letošní 85. narozeniny malíře a grafika Eduarda Ovčáčka, který je osobností respektovanou jak pro své originální umělecké dílo, tak pro pevný morální postoj v období komunismu. Název expozice odkazuje k jubilantově grafické tvorbě v období let 1960-68, která byla součástí světově ojedinělého fenoménu – české strukturální grafiky, čerpající nové výrazové možnosti z nových materiálů a inovativních grafických metod. Aktuální výstava, jejímž kurátorem je Richard Drury, trvá do 25. listopadu.

Chceme-li se dnes setkat s autentickým uměním, vznikajícím v naší bezprostřední současnosti, musíme obětovat část navyklého pohodlí a hledat mimo sféru oficiálního „uměleckého provozu“, propagovanou v masových médiích. Kromě soukromí některých ateliérů najdeme takové umění většinou v periferních, málo známých a skrovně navštěvovaných výstavních prostorech. Dobře to dokazuje výstava Anežky a Miroslava Kovalových pod názvem Spolu, která je do 26. října přístupná v galerii Pod točnou v suterénu Městského divadla v Kolíně.

Rozsáhlou retrospektivu malíře Františka Kupky (1871–1957), jednoho ze zakladatelů světového abstraktního umění, lze bezesporu označit za jeden nejvýznamnějších výstavních projektů tohoto desetiletí u nás. Expozice ve Valdštejnské jízdárně v Praze představuje obsáhlý průřez umělcovým dílem od symbolistních počátků z devadesátých let 19. století přes průlom k abstrakci v letech 1910-13 a následnou tvorbu až po závěrečnou etapu v padesátých letech 20. století. Podobně reprezentativní přehlídku Kupkova díla bylo u nás možno naposledy vidět před padesáti lety v době mezinárodní putovní výstavy z let 1967-68. Výstava trvá do 20. ledna 2019.

Vrstvení a ukládání

Podobně jako strom čerpá sílu ke svému růstu z podzemní vody a z půdních živin dílo malířky a grafičky Jarmily Janůjové vyrůstá z archetypálních forem přírody, z jejich nesčetných variací a vztahů, z jejich věčné cyklické proměny. Průřez její tvorbou od počátku osmdesátých let až do současné doby ve výběru kurátorky Aleny Laufrové představuje Galerie SČUG Hollar. Výstava trvá do 12. srpna 2018.

Evropské báje malířky Antoinette v podání Dadji Altenburg Kohl

Německá umělkyně Antoinette náleží k lipské malířské škola a pohybuje se na hraně symboliky a skutečnosti. Výstava se v souladu s názvem zabývá především evropskou mytologií. Podobně jako další němečtí autoři se však malířka Antoinette musí vyrovnávat s dědictvím nacismu či zcela současnou uprchlickou krizí. Z technik se objevuje expresivní malba, kresba a skulptury. “Sami si můžeme klást otázky, co pro každého z nás Evropa znamená, i když zůstaneme jen u pohádkového diskurzu,” uvádí majitelka Musea Montanelli Dadja Altenburg-Kohl, která je současně autorkou koncepce výstavy.

Daniela Mrázková: Salgado je specialistou na bolavé problémy našeho světa

Na vernisáži výstavy Genesis v Letohrádku královny Anny na Pražském hradě promluvila o autorově tvorbě a životě zakladatelka soutěže Czech Press Photo Daniela Mrázková. Její zasvědcený pohled, pozoruhodné informace i publikační zkušenost předčí jakékoliv pokusy o vytváření reportáže o této výjimečné výstavě. Proto vám její řeč přinášíme v celém znění.