Recenze

Pod názvem Re:konstrukce probíhá v Galerii Villa Pellé rozsáhlá výstava malíře Patrika Hábla, představující výběr z umělcovy tvorby několika posledních let. Expozice, připravená ve spolupráci s kurátorem Radkem Wohlmuthem, současně vstupuje do architektury vily, proměňuje její interiér a inscenuje v něm prostorové buňky ovládané malbou. Výstavu, která by zájemcům o současnou malbu určitě neměla uniknout, je možné navštívit do 5. dubna.

Na slavnostním večeru v pražském Obecním domě byly v neděli 3. února byly vyhlášeny výsledky celostátní soutěže Grafika roku, hodnotící každoročně v několika kategoriích grafická díla vytvořená v daném roce. Na úvod ceremoniálu byla udělena Cena Vladimíra Boudníka za rok 2018 Lence Vilhelmové. Součástí večera bylo zahájení výstavy Grafika roku 2018 i komorní expozice laureátky Boudníkovy ceny. Obě výstavy v Obecním domě je možné navštívit do 27. února.

Muzeum Českého krasu v Berouně připravilo výstavu Dantom Bohema, která představuje grafiky a akvarely Tomáše Šmejkala a komponované fotografie Daniela Kreissla. Tvorba obou autorů poukazuje na vztah člověka k přírodě, od níž se v dnešní přetechnizované době čím dál více vzdalujeme místo toho, abychom se k ní znovu snažili přiblížit. Výstava Dantom Bohema v Muzeu Českého krasu v Berouně trvá do 15. dubna, její paralelně probíhající pražskou verzi lze navštívit v Akademickém klubu 1. LF UK ve Faustově domě na Karlově náměstí ve dnech 5.- 28. února.

V říjnu 2018 jsme formou krátké zprávy informovali o první prezentaci nově objevené výtvarné techniky – magnetické malby. Událostí těchto dnů je první pražská výstava Evy Čapkové, otevřená pod názvem Magnetické malby a grafiky v Galerii Maldoror. To je nám příležitostí, abychom přinesli podrobnější informace o umělkyni a jejích zcela netradičních, zato výsostně inspirativních výtvarných technikách. Výstavu v Galerii Maldoror můžete navštívit  do 9. února (Přemyslova 9, Praha 2, otevřeno ve středu až sobotu v 13.-18. hodin).

Je znám jako malíř světla a stínů, prchavých počitků, ale i archetypálních symbolů a nadsmyslové zkušenosti. Do Francie odešel v roce 1920 a následujícího roku se usadil v Paříži. Výstava Cesta k Vysoké hře mapuje ranou tvorbu Josefa Šímy od brněnských počátků do první poloviny třicátých let a vůbec poprvé přibližuje českému publiku Šímovo působení v pařížské skupině Le Grand Jeu. Výstava v Místodržitelském paláci Moravské galerie v Brně, připravená kurátory Petrem Ingerlem a Annou Pravdovou, trvá do 24. února.

Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem otevřela komorní retrospektivu malíře Mikuláše Medka (1926-1974). Čestným hostem slavnostní vernisáže výstavy dne 6. prosince byla Dr. Eva Kosáková-Medková, historička umění a umělcova dcera. Průřez dílem představitele abstraktní malby a informelu evropského významu a jedné z největších osobností českého umění 20. století můžete shlédnout do 10. února 2019.

Francie není jenom Paříž. Čeští umělci v Bretani

Národní galerie Praha představuje výstavu, mapující vliv francouzské Bretaně na české umění v období přibližně sta let do poloviny 20. století, kdy komunistický režim spustil železnou oponu a nadlouho zamezil dalším cestám českých umělců za francouzskou inspirací. V rámci společného projektu s Musée départemental breton byla expozice realizována v menším rozsahu již letos v létě v bretaňském Quimperu. Výstavu, nazvanou Bonjour, Monsieur Gauguin: Čeští umělci v Bretani 1850-1950, je možné navštívit v Paláci Kinských do 17. března 2019.

V širokém spektru v současnosti probíhajících výstav zvláštní postavení zaujímají expozice malířů, kteří na českou výtvarnou scénu vstupovali v šedesátých letech minulého století a kteří se po období stagnace v letech padesátých stali průkopníky opětovného propojení českého umění s evropskou moderní malbou. Jedním z nich je i Zdeněk Rybka, známý nejenom ranými figurativními obrazy a krajinami dovedenými abstrahováním k hranicím minimalismu a geometrického tvarosloví, ale i tvorbou experimentální: objevem tak zvaných elektrografií, grafických záznamů elektrostatických polí rozšiřujících odkaz rayogramů z dob avantgardy.

Stručným, ale intenzivním exkurzem do díla malířky a grafičky Dany Puchnarové je komorní výstava v Galerii Navrátil v Praze-Karlíně. Její koncepce a rozvržení do dvou místností galerie respektuje a současně akcentuje výrazný předěl, který pro autorčin myšlenkový vývoj i umělecký projev znamenal rok 1964. Výstavu připravil galerista Miloslav Navrátil a úvodním slovem při vernisáži zahájil historik umění Vlastimil Tetiva. Expozici, připomínající letošní osmdesáté narozeniny umělkyně, je možné navštívit ve všední dny do 14. prosince.